je werk spreekt niet voor zichzelf

Je werk spreekt niet voor zichzelf

Ontvang iedere laatste week van de maand nieuws en tips over schrijven en een inspirerende schrijfopdracht in je mailbox:

LET OP: bevestig je aanmelding ook via de link in je mail. Niet ontvangen? Check je spambox, voeg ons adres toe aan de veilige afzenders!

– – – – – – – – – – – – – – 

Uitschrijven?
Gebruik de directe link in de servicemail of stuur een bericht naar info@schrijvenindelft.nl

Je werk spreekt niet voor zichzelf

Ben je schrijver, en wil je graag dat anderen je werk lezen? Dan zul je moeten vertellen wie je bent en wat je doet. Met een goed verhaal, want hoe bijzonder het ook is: je werk spreekt niet voor zichzelf. Helaas.
Als mensen in jou geïnteresseerd zijn zullen ze eerder geneigd zijn om jouw publicaties te lezen. Maar bij het vertellen over jezelf zit soms iets in de weg. Het is hier in de Lage Landen nu eenmaal ‘not done’ om een over je zelf te roemen. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. 

Symposium

Ik merkte het toen ik onlangs deelnam aan 20Books Holland, het eerste Nederlandse symposium voor ‘selfpubbers’ of indie-auteurs.  Schrijvers die hun werk in eigen beheer op de markt brengen.
Keynote speaker was de sympathieke Amerikaanse  Michael Anderle, tevens een van de initiatiefnemers van het evenement. Hij begon met een juichende intro over het aantal boeken dat hij verkocht heeft en nog steeds verkoopt, en de gigantische bedragen die hij daarmee maandelijks, jaarlijks verdient. 
‘Het was interessant wat hij te vertellen had,’ zei een medebezoeker na afloop tegen me.  ‘Maar dat Amerikaanse sausje had voor mij niet gehoeven.’ 

Twee hybride beroepen

Dat Michael zich op die manier voorstelt is begrijpelijk vanuit zijn achtergrond. Maar voor mij zou het niet werken. Tegelijkertijd ben ik ook niet altijd tevreden over de manier waarop ik nu laat zien dat ik goed ben in mijn werk.
Als iemand bijvoorbeeld vraagt wat ik doe, dan aarzel ik wel eens even, omdat ik twee beroepen heb. Beide nogal complex in uitvoering. Meestal kies ik dan een van de twee. ‘Ik ben kinderfilosoof’, of: ‘ik ben schrijfcoach.’

Te ingewikkeld

Het hangt vooral af van wie de vraag stelt of waar ik ben. Mijn beide beroepen in een adem noemen doe ik zelden, terwijl de vakkennis en vaardigheden elkaar aanvullen en versterken.
Waarom vertel ik dat dan niet? Omdat ik nogal eens merk dat het voor degene die mij nog niet kent vraagtekens oproept.
Voor mensen in de creatieve sector is het vaak heel gewoon om meerdere beroepen uit te oefenen. Maar wie zich niet in die kringen beweegt vindt het al snel complex.

Houd het simpel

En toch: je werk spreekt niet voor zichzelf. Dus moet ik het zelf doen. Ik herlas net een van de hoofstukken uit Austin Kleons Show your work*. Hij adviseert daarin om je verhaal glashelder te vertellen. Heb je twee hybride beroepen, zeg dat dan in één duidelijke zin.
Hij gebruikt daarbij het van cartoonist Saul Steinberg gejatte voorbeeld: ‘Ik ben een schrijver die ook tekent.’

Trek ik die lijn door naar mezelf, dan wordt het: ‘Ik ben een schrijfcoach die ook met kinderen filosofeert.’ Of andersom: ‘Ik ben een kinderfilosoof die ook schrijvers coacht.’
Hmmm. Even proeven. Klinkt niet slecht. Beter dan ik verwacht had!

*Show your work! van Austin Kleon is verkrijgbaar in het Engels en in het Nederlands. De Nederlandstalige versie is verschenen bij uitgeverij Lannoo, ISBN 9789401417358

Een boek voor creativo’s, vol verrassende tips
Omdat zelfs het werk van de creatiefste geesten niet altijd wordt opgepikt door het grote publiek: tien manieren om je creativiteit met de wereld te delen en het maximum uit je ideeën te halen.
Ze staan ingedeeld in tien hoofdstukken:

  1. Je hoeft geen genie te zijn
  2. Denk in processen, niet in producten
  3. Deel elke dag iets kleins
  4. Open je curiositeitenkabinet
  5. Vertel goede verhalen
  6. Draag je kennis over
  7. Word geen menselijke spam
  8. Leer incasseren
  9. Je ziel in de uitverkoop
  10. Houd vol

Schrijven in Delft deelt tips en informatie over schrijven.
Marja van Rossum is docent creatief schrijven en schrijfcoach bij Schrijven in Delft.

Foto: Margriet Westervaarder

Ontvang iedere laatste week van de maand nieuws en tips over schrijven en een inspirerende schrijfopdracht in je mailbox:

LET OP: bevestig je aanmelding ook via de link in je mail. Niet ontvangen? Check je spambox, voeg ons adres toe aan de veilige afzenders!

– – – – – – – – – – – – – – 

Uitschrijven?
Gebruik de directe link in de servicemail of stuur een bericht naar info@schrijvenindelft.nl