Hoe verkoop je een boek?

Ontvang iedere laatste week van de maand nieuws en tips over schrijven en een inspirerende schrijfopdracht:

LET OP: bevestig je aanmelding ook via de link in je mail. Niet ontvangen? Check je spambox!

– – – – – – – – – – – – – – 

Uitschrijven?
Gebruik de directe link in de servicemail of stuur een bericht naar info@schrijvenindelft.nl

Op 18 mei 2020 heb ik thuis de tweede druk van mijn debuutroman Weekendje Weg gelanceerd. Dat kon helaas niet met een feestje met hapjes en drankjes met en voor lezers, maar deed ik vanuit mijn eigen huiskamer via Facebook. Ik vertelde daarbij iets over de oude cover, iets over de nieuwe cover en over het hoe en waarom van een tweede druk. Je kunt het filmpje terugkijken via de link hieronder.

Hoe vind je lezers?

Ik wil op deze plek graag iets vertellen over wat ik eraan gedaan heb om als debuterend auteur tussen vele anderen op te vallen en hoe ik toch zo’n 500 boeken heb kunnen verkopen. Het verhaal is eigenlijk heel simpel. Vanaf het eerste idee voor een verhaal in 2010 zocht ik al contact met lezers. Ik publiceerde stukken van mijn blogfeuilleton  en las stukjes voor. Ik gebruikte mijn nieuwsbrief om vorderingen te delen en maakte in 2015 een speciale pagina op Facebook. Daar plaatste ik foto’s van mensen en plekken die mij inspireerden en fragmenten van hoofdstukken. Dit maakte mensen nieuwsgierig en hun vragen stimuleerden mij weer om het schrijven van het boek door te zetten, want wat heb ik vaak op het punt van stoppen gestaan.

Zoek uitdagingen

Er waren meer dingen die mij stimuleerden om naast mijn andere werkzaamheden toch tijd en zin te vinden om te schrijven. Zo heb ik een aantal keer meegedaan aan National Novel Writing Month en stortte ik me vol enthousiasme op The Artist Way van Julia Cameron. Twee Amerikaanse initiatieven om flow en creativiteit te creëren. Toen het verhaal min of meer af was, ben ik het gaan insturen naar wedstrijden van de Free Musketiers en Coffee Company. Dat het boek er echt is gekomen, is voor een groot deel te danken aan een oproep van Godijn Publishing aan nieuwe schrijvers om manuscripten. Ik stuurde mijn boek op in het voorjaar van 2016. Er was nog een hoop op aan te merken, maar ik liet me niet uit het veld slaan en ging door met herschrijven en schrappen. Ook tijdens dit proces hield ik mijn netwerk op de hoogte van de hoogte- en dieptepunten.

Gebruik je netwerk en dat van anderen

Na het tekenen van mijn boekcontract in januari 2017 ben ik mijn contacten actief gaan aanschrijven. Via mijn website kon iedereen die interesse had in het boek intekenen of reserveren op een intekenlijst. De lancering van het boek was samen met die van negen andere schrijvers. Dit bood enkele voordelen: we konden elkaar steunen bij het uitgeefproces, maar profiteerden ook van elkaars netwerk op sociale media. Het vergrootte voor ieder van ons het bereik. De officiële lancering was in de Schouwburg in Hoorn. Aangezien ik (en een groot deel van mijn netwerk) uit de buurt van Delft kom, organiseerde ik een week erna mijn eigen feestje in een lokale lunchroom. Ik nodigde iedereen uit die op de intekenlijst stond voor een hapje en een drankje en de mogelijkheid tot aanschaffen van het boek met een persoonlijke boodschap erin. Het was een groot succes en een opsteker, want zo had ik binnen een week al een kwart van mijn oplage verkocht.

Denk creatief

Een kennis van mij heeft een reisbureau. Zijn vrouw volgde mijn weg naar het boek al jaren. Mijn boek heet Weekendje Weg. De link was snel gelegd en ik regelde een deal tussen die kennis en de uitgever. Hij schafte met korting een doos boeken aan en gaf ze weg aan klanten die een reis bij hem boekten. Leuk voor ons allebei! Daarnaast bleek mijn boek echt een bibliotheekboek te zijn. Biblion las het, schreef een goede recensie en vervolgens werden al snel exemplaren van het boek gekocht door bibliotheken in heel Nederland. Een jaar later werd duidelijk dat ze dat goed hadden ingeschat. Het boek is zeker het eerste jaar heel veel uitgeleend en gelezen. Het werd een sport om in iedere stad waar ik was het boek op te zoeken in de catalogus van de bibliotheek. Natuurlijk deelde ik hiervan foto’s op mijn sociale media. En verder stuurde ik persberichten, legde ik overal mijn flyers neer (bijvoorbeeld tussen andere boeken in boekhandels), stond ik op beurzen (niet zo’n succes) en las ik voor tijdens culturele avondjes (wel een succes!).

Nieuw boek

Zo waren er na een half jaar minder dan honderd boeken over. Het werd tijd om na te gaan denken over een nieuwe druk. Dat dat uiteindelijk nog twee jaar op zich heeft laten wachten is weer een heel ander verhaal. Maar doordat ik de afgelopen maanden weer zo intensief met mijn debuut bezig ben geweest (cover kiezen, typefoutjes verbeteren, achterflaptekst aanpassen etc. etc.) begonnen mijn personages (vijf zussen die met elkaar een weekend weg gaan en met elkaar in de clinch komen) weer zo sterk voor met te leven dat ik graag wilde weten hoe het nu (na vijf jaar in dit geval) met hen gaat. Vandaar dat ik het vervolg aan het schrijven ben. En natuurlijk probeer ik mijn eigen lessen om lezers te vinden weer toe te passen. Ik schrijf over het proces op sociale media, deel mijn inspiratiebronnen, update mijn mailinglijst, maak filmpjes etc. etc.

Wil je hier meer over weten of kan ik iets voor jou of jouw boek betekenen? Laat het me weten!

Schrijven in Delft deelt graag tips en informatie over schrijven.

José van Winden schrijft verhalen in alle soorten en maten, maar helpt jou ook graag verder met je tekst onder het motto: ‘The world needs your story in order to be’ 

Ontvang iedere laatste week van de maand nieuws en tips over schrijven en een inspirerende schrijfopdracht:

LET OP: bevestig je aanmelding ook via de link in je mail. Niet ontvangen? Check je spambox!

– – – – – – – – – – – – – – 

Uitschrijven?
Gebruik de directe link in de servicemail of stuur een bericht naar info@schrijvenindelft.nl